A fejlesztő pedagógus
• Ismeri az intézmény Pedagógiai Programját, szemléletmódját, intézményi munkatervét, ehhez igazítja fejlesztő tevékenységét.
• Feltárja a tanulási nehézségekkel küzdő ép intellektusú gyermekek problémáit.
• Fejlesztő munkája megkezdése előtt a gyermek jogait védve –egyeztet a családdal (írásos nyilatkozat beszerzése).
• Bevonja a szülőt és a pedagógusokat a fejlesztő munkába.
• Nevelési év eleji képességszűrés eredményét összeveti év végi visszaméréssel, és ez demonstrálja a fejlődés mértékét.
• Saját szakterületéről a programhoz kapcsolódó információkkal látja el az óvodát.
• Kiegészíti a csoportban folyó tehetséggondozást.
• Egyéni és mikrocsoportos fejlesztéssel végzi munkáját.
• Teamet alkot az óvodapszichológussal, a logopédussal, valamint az óvodapedagógusokkal. A team szemlélet a pedagógiai dokumentációkban is realizálódik.
• Fontos, hogy a családok érezzék, hogy a különböző szakemberek együttműködése és az ő segítségük a gyermekük érdekeit szolgálja (különös tekintettel a kiemelt figyelmet igénylő gyermekekre és szüleire is).
• Ehhez változatos fórumokat biztosítunk: fogadóórák, szülői beszélgetésekre való meghívásuk, szakmai cikkírásuk lehetőségének biztosítása, konzultációk.
A logopédus
• A gyermekek érdekében ismeri programunk szemléletmódját.
• Fejlesztő munkája megkezdése előtt – a gyermekek jogait védve –egyeztet a családdal, írásos beleegyezésükkel foglalkozik a gyermekkel.
• A gyermek globális tanulásából és kommunikációs motiváltságából kiindulóan végzi fejlesztő munkáját.
• Folyamatos kapcsolatot tart az óvodapedagógusokkal, pszichológussal, fejlesztő pedagógussal, szülőkkel, speciális intézményekkel.
• Saját szakterületéről a programunkhoz kapcsolódó információkkal látja el az óvodát.
• A gyermekek fejlesztéséhez rendszeresen használja a Folyamatkövető Naplót.
• Egyéni és mikrocsoportos fejlesztéssel végzi munkáját.
• Teamet alkot az óvodapszichológussal, a fejlesztő pedagógussal, valamint az óvodapedagógusokkal. A team szemlélet a pedagógiai dokumentációkban is realizálódik.
Az óvodapszichológus
D.O.B program, mint pszichológiai, pedagógiai, filozófiiai alapokon nyugvó preventív szemléletű pedagógiai program, kiemelten épít a pedagógiai pszichológus, történetesen az óvodapszichológus folyamatos jelenlétére, segítő, szakmailag támogató team-ben való együttműködésére. A nevelőtestület szerves része a belső műhelymunkában, a belső-külső szakemberekkel való hatékony együttműködésben.
Feladata:
• Együttműködés az óvodapedagógusokkal, családokkal.
• Minden foglalkozás megkezdése előtt és közben – a gyermek jogait tiszteletben tartva – köteles konzultálni a szülőkkel, illetve a gyermek jogi képviselőjével (írásos nyilatkozat beszerzése).
• Az óvoda dolgozói és a külső partneri kapcsolatok között zajló társaslélektani folyamatok gondozása.
• A pedagógusok problémamegoldó készségének, kreativitásának segítése.
• A pszichés terhelések aránytalanságainak feltárása, ill. megelőzése akár felnőtt, akár gyermek esetében.
• Rendszeres megfigyelések végzése, elemzése az óvodapedagógusokkal, amennyiben szükséges egy-egy pedagógus vagy gyermek esetében személyre szóló eljárást is kidolgozhat.
• Együttműködik a gyermekvédelmi megbízottal, teamet alkot a fejlesztő pedagógussal, logopédussal.
• Állást foglal a diszharmonikusan fejlődő gyermekek integrációjára vonatkozóan, de még szélsőséges esetben is csak kb. ötéves kora körül mérlegelje külső szakember bevonását.
• Rendszeresen olvassa, és munkájához felhasználja a Folyamatkövető Naplót.
• Saját szakterületéről a programunkhoz kapcsolódó információkkal látja el az óvodát.
• Teamet alkot a logopédussal, a fejlesztő pedagógussal, valamint az óvodapedagógusokkal. A team szemlélet a pedagógiai dokumentációkban is realizálódik.
A gyógypedagógus (utazó)
• A sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztését végzi, a Szakértői Bizottságok által kiállított szakértői vélemények alapján.
• A gyermekekről egyéni fejlesztési tervek készülnek.
• Munkáját a kialakított órarend és a meghatározott fejlesztési órák alapján végzi.
• Habilitációs és rehabilitációs feladatokat lát el. továbbá segít az újonnan felmerülő sajátos nevelési igények észrevételezésében és beküldésében.